Saturday, October 29, 2011

budaya orang jepun yang mesti kita contohi...



assalamualaikum..hi guys....:)

korang pernah tengok sakura x? maksud aku bukan dalam tv ngn internet..i mean the real sakura itself.. aku teringin sangat nak pergi luar negara..wuwuwu~~...malangnya xmampu la kalau nak pergi sendiri unless ada org nak support all the expenses..XD..
sapa2 nak belanja percutian kat jepun silalah angkat tangan..!! nanti dh keje aku bayar balik la...(*_*) tak kan la nak free kan..nanti minta balas yang bukan2 plak..mcm la xtahu kan..mana ada orang nak bagi for free...come on la...jangan cakap ada orang sanggup nak suppport all the expenses for free...aishh..aku pun tak nak..tak pe la, nanti dah kerja aku dapat gak travel...(pray hard)..*tak sabar nak grad pula..*

hari ini supposedly aku pergi program kursus kat uni. aku which is Uitm yg tercinta kan..so this whole day aku kat fakulti la kan..."well kalo x status repeat kursus every sem pe celopp tok..unless kalau subjek tu tak dapat la nak tolong kan..."

then the facilitator dalam kursus tu ceritakan kat aku kenapa orang jepun boleh bangun and maju setanding dengan negara barat...it is not about racist guys..ini adalah info yg sangat bagus...

they imagine that their life cycle is just like the sakura flower...cantik tapi bersifat sementara...mereka ambil pengajaran dari sakura yang mana even mereka boleh gugur atau berada di bawah, mereka nak kecantikan budi dan budaya mereka diwarisi oleh anak and cucu dorang...maksud aku kalau korg pergi jepun korang mesti la kena belajar bahasa and budaya dorg kalau x memang xboleh nak hidup la korang kat jepun...dorang ni akan jadi sesempurna mungkin baik dari dalam segala segi...korang boleh tengok contoh budaya yang mereka pertahankan dalam cerita THE LAST SAMURAI..even terpaksa berlawan menentang maharaja Meiji yg nak memodenkan Jepun but still the leader of samurai said before he died from killing himself " kena jaga budaya no matter what happens"(of course la in japanese bukan mcm rojak mcm aku okeh..)

they appreciate every moments in their life..either it is a good one or vice versa..they willing to sacrifice everything in order to maintain their culture and pride..kalau korg perasan la Jepun sangat mementingkan maruah..tu ada yang sampai bunuh diri kerana malu..(sadis habis)..lagi 1 yang aku salute sangat dgn japanese ialah diorang ni berani bersaing dengan negara barat..even saiz badan sama kecik je dengan org meleis..well kecik tu comel..everything yang Allah ciptakan itu adalah indah jadi kepada sesape yg terasa diri anda tak cantik bersyukur la dengan nikmat yg Allah bagi..at least muka korang lengkap ada hidung,mata,mulut..lain la kalau ko dilahirkan xde hidung..tu memg boleh la buat plastic surgery..
p/s: hargailah nikmat yg Tuhan bagi kat kita..at least tak kena tsunami teruk macam kt jepun..but still dorang boleh bangkit dan bersaing balik n jadi even better dari negara lain...:)

No comments:

Post a Comment

Daisypath Anniversary tickers

Daisypath Anniversary tickers